خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
خرید گیفت کارت
فلنج
فی چند
<-BloTitle->
<-BloText->

تاريخ : 13 دی 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مستعانی | بازدید : <-PostHit->
بررسی مفاهیم توسعه

مقاله بررسی مفاهیم توسعه در 13 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی مفاهیم توسعه

تحقیق بررسی مفاهیم توسعه
پروژه بررسی مفاهیم توسعه
مقاله بررسی مفاهیم توسعه
دانلود تحقیق بررسی مفاهیم توسعه
پروژه
پژوهش
مقاله
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژوهش
دانلود مقاله
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13

بررسی مفاهیم توسعه


چكیده:

هدف از این تحقیق شناسایی مؤلفه های فرهنگی توسعه در قصه های فولكلوریك فارس است، این مؤلفه ها می توانند بر فرآیند توسعه اثر بخشند و این روند را سرعت داده و مقوم آن گردند یا در برابر آن مقاومت كرده و مانع گردند. نقطه عزیمت این تحقیق دیدگاه ماكس وبر بوده و نگارنده پس از تبیین مفاهیم توسعه- فرهنگ- ادبیات فولكلوریك، ارتباط نظری بین سه ركن «متن- فرهنگ و توسعه» را با توجه به بنیانهای جامعه شناختی فراهم آورده است.

برای این امر، نخست به مكاتب و نظریه های جامعه شناختی پیرامون توسعه توجه شده و سپس از میان دو دسته كلان تئوریها:

1- رادیكال (تضادگرایان)

2- محافظه كار (ساختگرایی - كاركرد گرایان)

با توجه به دیدگاه رساله، كه الزام و شرط كافی بودن اقتصاد برای توسعه را ناكافی دانسته و رد می نمایند و فرهنگ را بر این اساس حائز نقش و اثر می پندارد، با انتخاب مكتب نوسازی بطور مشخص و دیدگاههای ناشی از مدل فرهنگی و روانشناختی بطور اخص و شاخص های پیشنهادی مك كله لند را با تلفیق شاخص های راجرز، بعنوان كانونی ترین مفهوم ناشی از برایند نظریات در چارچوب نظری انتخاب می نماید. براساس آن با رجوع به متن (قصه های فولكلوریك فارس) و براساس روش كیفی تحقیق و شیوه اسنادی آن با دو تكنیك تحلیل محتوی و تحلیل گفتمان مولفه های توسعه در پنجاه قصه انتخابی كه براساس شیوه های روش شناختی انتخاب گردیده اند، بررسی می‌شود. حاصل تحقیق مبین این نكته است كه با تكنیك تحلیل محتوا، مؤلفه های فرهنگی توسعه كه به صورت دو دسته و 6 شاخص متناظر، در نظر گرفته شده اند در قصه ها (متن) با فرضیات تحقیق همخوانی داشته و مانع توسعه قلمداد می شوند اما با تكنیك تحلیل گفتمان این دوازده شاخص در متن مورد برری موید و مقدم توسعه می باشند. این امر ما را با این حقیقت نیز مواجه می سازد كه استفاده یك سویه از شیوه ها و تكنیك ها در تحقیقات می تواند منجر به سوء برداشت و تحلیل روایی تحقیق گردد. همچنین كنش‌های قهرمانان و جایگاه زنان و مردان در قصه های فولكلوریك فارس بیانگر این نكته است كه عمده كنش‌های قهرمانان فردی، معطوف به هدف و بر اساس نیازهای مادی است. همچنین تعداد نقش زنان و مردان به عنوان قهرمان، در قصه های مورد بررسی برابر است. این امر می تواند مبین این نكته باشد كه برخلاف تصور، در جامعه سنتی زنان مستوره و مغفول نیستند بلكه براین اساس می توان این باور را طرح نمود كه براساس یافته های تحقیق، جامعه سنتی می تواند بستری برای ایجاد انگیزش و توسعه و حركت به سوی جامعه نو انگاشته شود.


مفاهیم توسعه

مناطق نقاط آغازین[1] 

تعیین نقاط آغازین در مطالعات امكان سنجی احداث هتل های جدید، همواره مهم بوده است. این امكان ها احتمالاً مناطقی هستند كه مردم برای آغاز سفرهایشان (توقف برای یك شب یا بیشتر) انتخاب خواهند كرد. با رشد جهانگردی مفهوم آغاز تغییر كرده است. مردم نقطة آغاز را به عنوان بخشی مهم از تجربة كلی مسافرت انتخاب می كنند.

به عنوان مثال. مسافران اروپایی به استرالیا یا استرالیایی های مسافر به اروپا، ممكن است در راه خود، در بالی، سنگاپور یا بانكوك به مدت پنج شب یا بیشتر توقف كنند، یا هنگامی كه از مسیر دیگری مسافرت می كنند ممكن است در لوس آنجلس یا مكزیكوسیتی، یا هاوایی یا فیجی توقف كنند.

معیارهای تعیین نقطة شروع مسافرت در تورهای مسافرتی به چند مقصد[2] دارای اهمیت بسیاری است. تورها در جایی توقف می كنند كه محل هایی برای دیدن و تماشا داشته باشد و یا بتوان كاری در آنجا انجام داد.

نوع محصول

مقصدی كه از پتانسیل بالایی جهت جذب جهانگردان برخوردار است، دارای جذابیت های مختلف جهانگردی از جهت جغرافیا و محیط می باشد. تعداد و میزان دقیق تسهیلات، خدمات و جاذبه هایی كه بتوان از آن استفاده كرد، به آن مكان بستگی دارد. سه نوع محصول اصلی[3]، فرعی[4] یا گزینشی[5] وجود دارد.

محصول اصلی شامل انواع مناسب اسكان، تسهیلات تفریحی و رستوران ها و جاذبه های دیدنی است. محصول فرعی روی این محصول بنا شده است و دیگر تاسیسات جهانگردی به آن افزوده می شود. این امكانات عبارتند از: تاسیسات و محل های مختلف خوش منظره، تاریخی، فروشگاهی، تفریحی و … یك مقصد ایده آل مجموعه ای از كلیه این اجزا را ارائه می كند.

مجتمع های استراحتگاهی[6] 

مناطق ویژه جهانگردی[7] از مجموعه استراحتگاه های مجهز تشكیل می شوند. این مناطق، جهانگردان را در یك جا نگاه می دارند، نیازهای زیربنایی را در یك جا متمركز می كنند و به این ترتیب می توان تعداد زیادی هتل و واحدهای اسكان و پذیرایی را به سرعت در این مناطق، به شیوه ای هماهنگ شده احداث كرد.

این مناطق همچنین می توانند بین این توسعه و تركیبی مناسب از خدمات تسهیلات حمایتی و مكمل، توازن برقرار كنند. این نوع مجتمع های استراحتگاهی نیازمند زمین به مساحت كافی هستند. باید زمین به قیمتی معقول و مناسب تهیه شود، زیرا این مجتمع ها در واقع زمین های توسعه یافته با تراكم نسبتاً پایینی هستند.

فهرست كنترل امكان سنجی طرح

فهرست كنترل زیر حاوی یك جدول ارزیابی آثار زیست محیطی می باشد. یك جدول ارزیابی آثار زیست محیطی می باشد. یك جدول ارزیابی آثار زیست محیطی به منظور مقایسه و بررسی دقیق هزینه ها و منافع زیست محیطی یك طرح ویژة توسعه تهیه می شود. معیارهای همراه با جدول مزبور به شكلی كامل تر در فصل هفتم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

از دیدگاه دولت

خط مشی و راهبرد

سیاست های توسعه دقیق و مشخص. انعكاس سیاست های اعلام شدة جهانگردی. تعریف بازار، تعداد جهانگردانی كه یك طرح جذب خواهد كرد. انواع گردشگران. فصلی بودن تقاضا.

نیازهای توسعه

تاسیسات زیربنایی جدید موردنیاز است- دفع فاضلاب و مواد زاید، آب، برق، جاده ها و مسیر دستیابی. تدارك و تأمین مالی این نیازها. پیوند پروژه با طرح توسعة حمل و نقل داخلی.

آثار زیست محیطی

آثار زیست محیطی طرح. تهیة جدول ارزیابی آثار زیست محیطی. تعهد به رعایت همة مقررات برنامه ریزی فیزیكی[8]. بررسی مفاهیم معماری، طراحی و مهندسی. نقش طرح در كیفیت كلی محیط زیست.

آثار اقتصادی

اندازه گیری آثار اقتصادی طرح. روش مورد استفاده و نتایج حاصله. منافع جامعة محلی. نقش آن در اقتصاد. اشتغال ایجاد شده.

آثار اجتماعی

مشاوره با جامعة محلی. تشكیل جلسات مشاوره توضیح و تبیین طرح. بازخور و واكنش‌ها. میزان حمایت محلی.

مالكیت و مدیریت

مالكیت طرح- داخلی، خارجی، مشترك. مدیریت طرح، نوع شركت و فعالیت چند ملیتی، ملی و غیره. سابقه و تجربیات قبلی. استفاده از نیروی انسانی. شغل های مستقیم ایجاد شده. كانال هایی بازاریابی[9] ایجاد شده. برآورد فروش. امكان سنجی مالی.


خدمات راه آهن

اگرچه هنوز هم برای حمل و نقل بار و جابه جایی مسافران از راه آهن استفاده می شود، ولی هواپیما و خودرو باعث شده اند كه از سال های پس از جنگ جهانی دوم، راه آهن رونق خود را از دست بدهد. راه آهن، در سراسر تاریخچة زندگی خود، متحمل مسئله های زیادی شده است. برای مثال، نبودن یك استاندارد قابل قبول همگانی برای عرض راه آهن (به ویژه در ایالات متحده آمریكا) باعث شده است كه هزینه های زیادی در این راه به مصرف برسد. گذشته از این تقاضاهای مختلف و نیازهای گوناگون مسافران، در مقایسه با مسافران هواپیما، باعث شده است كه در طرح ریزی و نگهداری این وسیلة نقلیه مشكلات زیادی به وجود آید. هم چنین مسئله آب و هوا، و فرسایش خاك نیز از جمله مشكلات مهم این وسیلة نقلیه است. هزینة بالای نگهداری و سرمایه و نیروی كار برای ارائة خدمات لازم،‌ باعث شده است كه این وسیلة نقلیه هنوز هم به صورت یكی از وسایل پرهزینه باشد. كاهش مسافر و هزینة بالا نشان دهندة این است كه بیشتر خط های راه آهن به كمك های حمایتی دولت نیازمند هستند.

پیشرفت های چشم گیر در ارائه خدمات به مسافر

از نخستین سال های سده نوزدهم، مسافران راه آهن با واگن هایی كه 6/4 متر طول و 1/2 متر عرض داشتند، جابه جا می شدند. در حدود سال 1830 در آمریكا شركت «بالتیمور و اوهایو»، مسافران را با واگن های 60 نفره جابه جا می كرد و این واگن ها تا 100 سال بعد به همان گونه مورد استفاده قرار گرفتند. در سال 1964 «پول من» واگن هایی را كه دارای محل خواب بودند، به ثبت رساند. و در دهة 1930 راه آهن با سرعتی بیشتر و راحت تر مسافران را جابجا می كرد. نكتة جالب توجه این كه با وجود پیشرفت هایی كه در راه آهن صورت گرفته بود، به مرور این وسیله شهرت خود را از دست داده و جای خود را به هواپیما و خودرو می داد. در ایالات متحده آمریكا، دولت مركزی از نظر اقتصادی به صنعت راه آهن كمك كرد و در سال 1971، با ایجاد یك شركت خصوصی به نام «استراك»، كوشید تا با دادن یارانه های بسیار این صنعت را نجات دهد. در كانادا هم سیستمی مشابه، به نام «ویاریل» به وجود آمد.

دانلود بررسی مفاهیم توسعه






امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی مفاهیم توسعه ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->