خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه ساکر
رزرو آنلاين هتل خارجي
بازی
خرید گیفت کارت
فلنج
فی چند
<-BloTitle->
<-BloText->

عضویت در سایت
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
ادرس سایت یا وبلاگ : http://
سال تولد:
جنسیت :
وضعیت تاهل :
کشور : (کشور محل سکونت)
شهر :
آیدی یاهو :
کد امنیتی : *

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-TalarTitle-> <-TalarSub-> <-TalarHit-> <-Talarwriter->

تاريخ : 13 دی 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مستعانی | بازدید : <-PostHit->
بررسی هنرهای گرافیك و چاپ

مقاله بررسی هنرهای گرافیك و چاپ در16 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی هنرهای گرافیك و چاپ

تحقیق بررسی هنرهای گرافیك و چاپ
پروژه بررسی هنرهای گرافیك و چاپ
مقاله بررسی هنرهای گرافیك و چاپ
دانلود تحقیق بررسی هنرهای گرافیك و چاپ
پروژه
پژوهش
مقاله
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژوهش
دانلود مقاله
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 2087 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16

بررسی هنرهای گرافیك و چاپ


هنر غرب باستان

هنر اژه ای

منشأ و آغاز هنر یونان را معمولاً دو تمدن محصور در دریای اژه یعنی تمدن مینوسی در جزیرة كرت (در جنوب یونان) و تمدن میسنی (در جنوب غربی خاك یونان) عنوان می‌كنند. هنر مینوسی به عصر مفرغ متأخر تعلق دارد و حدوداً به 2800 سال پیش از میلاد باز می گردد. و هنر میسنی نیز با قدمتی كمتر حدوداً به 2000 سال پیش از میلاد می رسد.

دورة تمدن مینوسی را معمولاً به سه دورة پیشین، میانه و پسین تقسیم می‌كنند.

مینوسی پیشین

كه به دورة پیش از كاخها نیز معروف است، آثار به جای مانده عمدتاً برخی سفالینه ها و باقی مانده هایی از مجسمه های كوچك است. از آن جمله پیكره های كوچك اندام مرمری از جزایر سیكلاد (مابین خاك یونان و آسیای صغیر) است كه مجسمه های كوچك و متفاوتی از پیكره های زناانه است كه با تناسبات طبیعی و گاه هندسی شكل گرفته اند. همچنین برخی مجسمه های كوچك كه با حجمهای ساده پیكرة آدمها را در حالات مختلف نشان می‎دهد همچون مجسمه «چنگ نواز» كه به حدود 2000 پیش از میلاد مربوط می‎شود.

مینوسی میانه

در دورة مینوسی میانه كه مصادف با برپایی و ساخت كاخهای كهن است از حدود 2000 پیش از میلاد آغاز می‎شود. در این دورة معماری بناها عمدتاً در كاخهای پادشاهان مشهود است و نه مقابر و معابد (برخلاف تمدن مصر). حتی شهرها نیز حول كاخ پادشاه شكل می گیرند. علاوه بر كاخها، سفالینه های زیادی از این دوره به دست آمده كه به دلیل ظرافت و دقتی كه در ساخت آنها شده بسیار چشمگیر هستند. ابداع چرخ كوزه گری را نیز به همین دوره مربوط می دانند. سفالینه های این دوره دارای شكلها و تزئینات بسیار متنوع هستند و تبحر سفالگران مینوسی را در خلق آثار برجستة تزئینی و فرمهای چشمگیر و زیبا نشان می‎دهد. از آن جمله می‎توان به سفالینه های مكشوف در غار كامارس اشاره كرد كه علاوه بر نقوش تزئینی زیبای روی آن، حالت دسته و دهانة منقارگونة آن از زیبایی خاصی برخوردار است.

  

مینوسی پسین

در دورة مینوسی پسین كه دورة كاخهای جدید هم نامیده می‎شود، اوج شكوفایی تمدن مینوسی محسوب می‎شود و كاخهای عظیم و باشكوهی در طی سالهای 1600 تا 1500 پیش از میلاد بنا شدند. این كاخها دارای دهلیزها، راهروها و پلكانهای متعددی هستند كه جلوة پرشكوهی به كاخ می‎دهد. همچنین تمهیداتی نیز برای ساخت شبكه ای از لوله های سفالی برای آبروها و فاضلاب آن به كار رفته كه نمونة برجستة آن را بیش از همه می‎توان در كاخ عظیم كنوسوس یافت. این كاخ متشكل از سه طبقه است كه پلكانهای داخلی آن حول یك حیاط مركزی ساخته شده اند. تزئینات و نقاشیهای دیواری در تالارهای كاخ، نمایانگر نوع زندگی، مشغولیات، تفریحات مردم كرت و صحنه هایی از طبیعت است. از جمله آثار به یاد مانده كاخ كنوسوس، نقاشی دیواری موسوم به «ساقی» است كه فقط بخش كوچكی از آن به جای مانده و جوانی را با موی مجعد و جامه ای حاشیه دوزی شده و با زیورآلات نشان می‎دهد. اما نقاشی دیواری دیگر این كاخ موسوم به «گاو بازی» از نظر نمایش سرزندگی، پویایی و تحرك بسیار خیره كننده است. این نقاشی گاوبازی را بر روی گاو پرجنب و جوشی نشان می‎دهد و دو دختر جوان نیز در دو سوی آن قرار گرفته اند. حالت حركت گاو یادآور نقاشیهای غاری دورة دیرینه سنگی است. این نقاشی تسلط و تبحر نقاشان كرتی را در بیان حس و حالت حركت به خوبی نمایش می‎دهد. این علاقة به تحرك و سرزندگی را می‎توان در آثار سفالینة آنها نیز سراغ گرفت كه از جمله ظریف ترین آثار سفالینة دنیا محسوب می‎شوند. نقوش و تصاویری روی سفالینه ها در آغاز بیشتر سبكی طبیعت گرایانه دارد و به تدریج از سالیان بعد شكلی انتزاعی به خود می‎گیرد و مملو از نقوش و نقشمایه های هندسی و ساده می‎شود. مجسمه سازی نیز در این دوره به پیكره های كوچك و ظریف خلاصه می‎شود و برخلاف هنر مصری در كرت خبری از مجسمه ها و تندیسهای عظیم و غول آسا نیست و در عوض مجسمه های ظریف و كوچكی چون «الهه ماری» به نظر می رسد به عنوان طلسم و بت به كار می رفت.

كدام فرمانروایان بودند كه این كاخها را برپا ساختند؟ از نام و نشان ایشان ما را خبری نیست (به جز نام افسانه ای پادشاه مینوس)، لیكن مدارك باستانشناسی به ما اجازه می‌دهد كه مطالبی چند درباره شان حدس بزنیم. از جمله اینكه هیچ یك از آنان مقام سركردگی جنگی نمی داشته اند، زیرا از دوران تمدن مینوسی جزیرة كرت هیچ گونه استحكاماتی بر جای نمانده است، همچنانكه در مجموعة هنر مینوسی نیز تقریباً هیچ اثری كه دلالت بر مسائل یا سازمانهای نظامی كند یافت نشده است؛ و دیگر اینكه در هیچ جا اشارتی بر مقام تقدس آن پادشاهان- مانند آنچه در مصر و بین النهرین مشاهده كردیم- نرفته است، گرچه به احتمال كلی مراسم جشنواره های دینی در زیر نظارت ایشان برگذار می شده است (تنها قسمتهایی از كاخهای مینوسی كه وجه تشابهی با پرستشگاه داشته نمازخانه های كوچكی بیش به شمار نمی آید، و این خود نشان می دهد كه مراسم دینی بیرون از ساختمان و در محلی سرگشاده اجرا می شده است). از جانب دیگر وجود بسیاری كارگاهها و انبارهای آذوقه و ادارات در كنوسوس دلالت بر آن دارد كه كاخ منحصراً اقامتگاه شاهی نبود، بلكه مركز بزرگی بود برای انواع فعالیتهای كشوری و تجاری، از آنجا كه كشتیرانی و تجارت قسمت مهمی از زندگی اقتصادی تمدن مینوسی را تشكیل می داد (وجود ساختمانها و تاسیسات بندری و وفور اجناس صادراتی كرت در مصر و نقاط دیگر دنیای آنروزی این مطلب را ثابت می دارد)، شاید بتوان گفت كه شخص پادشاه در رأس طبقة اشرافی تجارت پیشه ای مقام می داشته است.

تفسیر زندگی دینی در تمدن مینوسی جزیرة كرت از تشریح اوضاع سیاسی و اجتماعی آن به درجات دشوارتر است. به طور خلاصه می توان گفت مركز زندگی دینی مینوسی در پاره ای مكان های مقدس چون غارها و بیشه ها قرار داشت، و خدای اصلی (یا خدایان)شان از جنس زن بود، مانند مادر خدایان یا الهه های بازآموزی كه قبلا از نظرمان گذشت. از آنجا كه در تمدن مینوسی معابدی وجود نداشت، فقدان پیكره های بزرگ دینی در آن سامان نیز مایة شگفتیمان نمی شود؛ و به طور كلی مشاهده می كنیم كه در هنرمینوسی مضامین دینی هم از لحاظ تنوع محدود و هم از جهت مفهوم مبهم بوده است؛ حتی هنگامی كه پیكره ها به مقیاس كوچك ساخته می شد.


دانلود بررسی هنرهای گرافیك و چاپ






امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی هنرهای گرافیك و چاپ ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->